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Dr. Marcus Quent

short vita

Marcus studied Philosophy (MA, 2014) and Theater Studies (MA, 2015) at the Leipzig University, Aberystwyth University Wales and the Berlin University of the Arts. His PhD project on artistic constructions of time in Theodor W. Adorno, Gilles Deleuze and Alain Badiou (PhD 12/2020) was supported by a Hans Böckler Foundation scholarship. In 2018 he completed a research stay at the New School for Social Research, New York City. In 2020, he was a Fellow in residence at the Classical Foundation Weimar (Kolleg Friedrich Nietzsche). Since August 2020 he is a Research Associate (Post-Doc) at the Department of Art History and Aesthetics at Berlin University of the Arts. In 2022, he will be a Fellow at the Leipzig Lab of the Leipzig University and a Visiting Scholar at the School of Visual Arts, New York City.

Focuses

  • Philosophical Aesthetics & Aesthetic Theory
  • History and Actuality of Critical Theory
  • French Philosophy in the 20th Century
  • Theories of Contemporary Art
  • Contemporaneity & Contemporary Thought

Publications

List of all publications: https://udk-berlin.academia.edu/MarcusQuent

Monographs / Editorships:

Articles / Essays:

  • „Apokalyptiker und Integrierte. Gegenwart der Digitalität“, in: Soziale Medien. Schreibweisen der Gegenwart nach der Digitalisierung, hrsg. v. Eckhard Schumacher u.a., Bielefeld: Transcript 2022 [im Erscheinen].
  • „Amoral der Form. Zur Moral der zeitgenössischen Kunst“, in: Zeitschrift für Ästhetik und Allgemeine Kunstwissenschaft, Jg. 67, Heft 1 (2022) [im Erscheinen].
  • „Elan und Resignation. Die rebellische Jugend, die Philosophie und die Macht der Erwachsenen“, in: Lettre International, Nr. 135, Winter 2021/22, S. 13-15.
  • „Was ist ein Lob?“, Vorwort zu: Alexander García Düttmann, Lob der Jugend (Anarchies, hrsg. v. Mehdi Belhaj Kacem und Jean-Luc Nancy), Zürich: Diaphanes 2021, S. 7-19.
  • „Alfrancemagne. A Review of ‚Badiou and the German Tradition of Philosophy‘ (Jan Völker, Bloomsburg 2019), in: Continental Thought & Theory. A Journal of Intellectual Freedom, Vol. 2, No. 4 (Emancipation after Hegel), S. 233-238.
  • „Wirkliche Jugend. Vom geheimen Band zwischen Liebe und Kritik“, in: Lettre International, Nr. 127, Winter 2019, S. 7-8.
  • „Das Delirium der Kritik (Adorno)“, in: Zeitschrift für Ideengeschichte, Heft 1/2019, S. 33-42.
  • „Verrinnen der Zeit und Glaube an die Welt“ (dt.) / „Elapsing Time and Belief in the World“ (eng.), in: Diaphanes Magazin, No. 3, Berlin: Diaphanes 12/2017, S. 102-107.
  • „Ohne Halt. Kritisches Denken“ (dt.) / „No Respite. Critical Thought“ (eng.), in: Diaphanes Magazin, No. 1, Berlin: Diaphanes 4/2017, S. 9-12.
  • „Horizont und Bild. Notiz zum Konflikt der Zeitgenossenschaft“, in: Gegenwartsbewältigung, hrsg. v. Elisa Schiller und Mona Hermann, Hamburg: Materialverlag HFBK, 2016, S. 117-119.
  • „Britta Wirthmüllers Dekonstruktion revolutionärer Gesten - Jean Weidt“, in: Episteme des Theaters. Aktuelle Kontexte von Wissenschaft, Kunst und Öffentlichkeit, hrsg. v. Milena Cairo, Moritz Hannemann, Ulrike Haß und Judith Schäfer, Bielefeld: Transcript, 2016, S. 431-435.
  • „Vorwort“, in: Absolute Gegenwart, hrsg. v. Marcus Quent, Berlin: Merve 2016, S. 7-15.
  • „Absolute Gegenwart. Die Vereinheitlichung der Zeit“, in: Absolute Gegenwart, hrsg. v. Marcus Quent, Berlin: Merve 2016, S. 16-27.
  • „Die Stadt als Sammlung von Gespenstern. Ghost Tracks: Karl-Heine-Straße“, in: Verortungen / Entortungen. Urbane Klangräume, hrsg. v. Melanie Albrecht und Michael Wehren, Berlin: Neofelis 2015, S. 93-105.
  • „Thinking, Mimesis, Pre-Imitation. Notes on Art, Philosophy, and Theatre in Adorno’s Aesthetic Theory“, in: Adorno and Performance, hrsg. v. Will Daddario und Karoline Gritzner, London: Palgrave Macmillan 2014, S. 130-142.
  • „Die Praxis des Erinnerns. plan b: Monday Walks“, in: Reenacting History: Theater Geschichte, hrsg. v. Micha Braun, Günther Heeg, Lars Krüger und Helmut Schäfer, Berlin: Theater der Zeit 2014, S. 116-125.
  • „Bewegliches Denken – Kunst, Philosophie, Gesellschaft“, in: Das Versprechen der Kunst. Aktuelle Zugänge zu Adornos ästhetischer Theorie, Wien: Turia + Kant 2014, S. 21-40.
  • „Fatzer (nicht) spielen. Andeutungen zu Brecht“, in: Kommando Johann Fatzer. Mülheimer Fatzerbücher 1, hrsg. v. Alexander Karschnia und Michael Wehren, Berlin: Neofelis, 2012, S. 188-191.
  • „Stücke zu Heiner Müllers 'Bildbeschreibung'“. Essay zur Inszenierung „Bildbeschreibung“ der Theatergruppe friendly fire, Tapetenwerk Leipzig 2012.  
  • „Keine Werke mehr: Jean-Luc Nancys Begriff der entwerkten Gemeinschaft“, in: Anwesenheitsnotiz, Nr. 1 (November 2010), S. 55-71.

Courses

  • Anatomies of the Contemporary: Borders and Encounters [gem. mit Pierre Schwarzer, NYU] (Summer University of the Arts 2022, Berlin)
  • Der Begriff der Welt (S 2022, UdK Berlin)
  • Jean-Luc Nancy – Kunst als Überrest (S 2022, UdK Berlin)
  • Philosophie der Zeit (W 2021/22, UdK Berlin)
  • Apokalypse [gem. mit Alexander García Düttmann] (W 2021/22, UdK Berlin)
  • Marcuse – Kunst und Revolution (S 2021, UdK Berlin)
  • Was heißt: Denken am Ende der Welt? (S 2021, UdK Berlin)
  • Adorno: Philosophische Terminologie (W 2020/21, Uni Leipzig)
  • Was sind Zwischenzeiten? (Deleuze & Badiou) (W 2020/21, UdK Berlin)
  • Gegenwartskunst: Theoretische und philosophische Bestimmungen (S 2020, UdK Berlin)
  • Adorno: Ästhetische Theorie (W 2019/20, Uni Leipzig)
  • Was ist Zeitgenossenschaft? (S 2019, UdK Berlin)
  • Nicht-Menschlich, Unmenschlich, Inhuman. Das Denken der Kunst im 20. Jahrhundert (W 2017/18, UdK Berlin)
  • Widerstand: Kunst und Theorie (W 2016/17, UdK Berlin)