Memes - Affekte - Interventionen Workshop

Quelle: Niklas Apfel
Quelle: Niklas Apfel

Veranstaltet vom Teilprojekt B04 Aneignen – Bearbeiten – Weiterverbreiten

Zum Interventionspotential von Internet-Memes des SFB 1512 Intervenierende Künste 

Brigitte Weingart (Projektleitung), Lisa Tracy Michalik, Florian Schlittgen, José Amaro

https://www.sfb-intervenierende-kuenste.de/teilprojekte/B/B04/index.html

„OK Boomer“, „Eat Hot Chip and Lie“, „Leave Britney Alone“: Als Medienhybride, die sich Techniken des Zitierens und Variierens verdanken, wildern Memes durch globale Diskurs- und Bilderordnungen, in die sie auf kreative, manchmal progressive, mitunter auch reaktionäre Weise eingreifen. Dass sie dabei zum Impuls für gesellschaftliche Aushandlungsprozesse werden können, beruht nicht zuletzt auf ihren affektiven Wirkungen. In Form von Bildmakros, TikToks, Videos oder Gifs wollen Memes uns auf die eine oder andere Weise (be)stechen – indem sie uns zum Lachen, Stirnrunzeln oder Augenrollen bringen, uns anziehen und aktivieren, aber auch irritieren und hemmen. Sie können ein Gefühl der Verbundenheit oder persönlichen Anrufung ebenso wie der Ausgrenzung vermitteln. Memes sind damit an sinnlich-affektiven Formen der Kollektivbildung beteiligt – auch, weil sie selbst häufig als Gefühls- und Erfahrungskommunikate auftreten. 

Im Workshop wollen wir anhand konkreter Beispiele den jeweiligen Verästelungen zwischen Affekten, Medientechnologien und memetischen Praktiken nachgehen, die in verschiedenen Meme-Formaten am Werk sind. Ein besonderes Interesse gilt dabei dem Potential von Memes, in gesellschaftliche Gefühlsstrukturen und Wissensordnungen zu intervenieren. 

Hier gehts zum Programm

Donnerstag, 10.11.2022, 18 Uhr (Öffentlicher Vortrag / englisch / Aula im Medienhaus der UdK / anschließend Stehempfang)

Image (derogatory)

Charlotte Rohde & Levi van Gelder

“An Iconic Turn of Events” is an ongoing research project andlecture series by Charlotte Rohde and Levi van Gelder: “We investigatethe semiotics of memes, and the stylistic iconography in contemporarydigital aesthetics and how we develop a common sense of ‘visualliteracy’ through consuming, sensing, and mimicing these media.We want to critically yet playfully reflect on the entropy of digitalculture, speculate about tools to navigate the abundance ofinformation online and find ways to absorb, reassemble andredistribute meaning as an artist as much as a consumer. How can(queer) practices of reclamation exist within the restrictions ofdigital platforms? Can we even speak about authenticity in digitalspaces? By applying media theory, philosophy and design theory toexemplary images online, we want to understand how visual digitalculture is formed, what it tells about ‘us’ and how it is playedback to us.”

Charlotte Rohde is a typographer and artist based in Amsterdam. Her work explores written and designed language as a tool of dealing with hyperfemininity, pop culture and (self-)control. She is currently the Guest Professor for typography and type design at Bauhaus Universität Weimar.

Levi van Gelder is driven by visual storytelling, artistic research and pedagogic collaboration. By means of performative research, van Gelder sketches out a realm that ranges from provocative tropes within pop culture to history formation.

Levi and Charlotte are both Leos and met during their studies at the Sandberg Instituut in Amsterdam.

 

Freitag, 11.11.2022 (Workshop / öffentlich mit Anmeldung / deutsch / Flusser-Archiv im Medienhaus der UdK)

10 Uhr 

„Ok Boomer“ — Memes und Metapolitik

Brigitte Weingart

„I don’t know what emotion this is but I’ve definitely felt it” – Intime Öffentlichkeiten, softe Politiken und Relatability

Florian Schlittgen 

12 Uhr 

Free Britney! Forensische, paranoide und reparative Lektüren

Jan Harms

14.30 Uhr

Memetische Körper – Digitale Idols und affizierte Fans

Felix Gregor

Certified Memer Boy – Signifyin’ in und durch Drake Memes

Lisa Tracy Michalik

 

16.30 Uhr (Öffentlicher Vortrag / englisch / Galerie im Medienhaus der UdK):

Some Sticky Terms for further Meme Studies: Genre, Archive, Echo, Fash

Simon Strick

Engaging critically with the wonky inception of memes as „viral“ carriers of „cultural information“, the talk will suggest alternative terms for the investigation of meme cultures. It argues that memes are not well analysed by the descriptive registers of visual art (e.g. as visual texts), but rather present a dominant mode of online cultural production that foregrounds im/possible modes of archive navigation, dis/orientation and meaning-jamming within the politico-affective realms of the digital. Following the works of Sara Ahmed, Linda Williams, Lauren Berlant and others, the talk will suggest the terms stickiness, genre, and echo in order to deploy a reading of memes as significant, or maybe quintessential, to contemporary „memetic“ publics. The (probably not achievable) aim of the talk is to decenter questions about „memes as artifacts/artworks“, and investigate memes in their performative, affective, and possibly infrastructural role in the digital transformation of the social. In this context, the dominance of alt-right memes will be discussed.

Simon Strick is a scholar working in American, Media and Gender Studies, currently at the Brandenburg Centre for Media Studies (ZeM). His book Rechte Gefühle: Affekte und Strategien des digitalen Faschismus (2021) won the Hans Bausch Media Prize from the SWR. He writes and works for the Berlin-based performance collective Panzerkreuzer Rotkäppchen (PKRK).

Für den Workshop am Freitag (in deutscher Sprache) wird um Anmeldung gebeten: j.amaro-santos-alves_ @udk-berlin.de

Die Vorträge am Donnerstagabend und Freitagnachmittag (in englischer Sprache) sind öffentlich und können ohne Anmeldung besucht werden.

https://www.sfb-intervenierende-kuenste.de/veranstaltungen/memes-affekte-interventionen.html