Kolloquium Kunst / Gestaltung / Forschung II

Moderation: Annika Haas
Organisation: Lena Loose, Jasmina Samssuli

4. November 2022

UDK designtransfer

10:00 - 11:30 Rima Najdi & Ismail Fayed: This House is Virtuous and will always remain Virtuous: Negotiating dynamics of the queer body of Arab women in Egyptian Cinema (abgesagt)

A sex worker caught at a police station, when the police asks her what is your profession, she answers “haha... Dactora“ – a doctor. A trans woman who is a ‘Ma’alima’ or the mother of a house, gets interrupted from her rehearsals to open the door, to an old guy, “Istaghfarallah“ – God forbid he says, to which she responds “this house is virtuous  and will always remain virtuous” and continues to sing and dance repeating the word virtuous. Belly dancers in western words, A’awalem in Egyptian, are part of their society in celebratory moments, invited to perform with a glamourized fashion and under a sexualized gaze. Yet their societies shame, marginalize and cast them off society, even depict their art work as a non-art form.
 

10:00 - 11:30 Filmscreening Observing observers observing - filming birds von Lilli Kuschel (in Anwesenheit der Künstlerin)

11:30 - 13:00 Gesprächsrunde mit Lilli Kuschel & Cord Riechelmann (Journalist, Biologe, Philosoph)

Lilli Kuschel zeigt ihre Videoinstallation CROWS – ein experimenteller Dokumentarfilm, der verfolgt, wie Krähen in Berlin eine Stadt im Wandel erkunden. Die rapide Urbanisierung ist einer einflussreichsten Faktoren auf die abnehmende Biodiversität. Krähen sind jedoch Expert*innen, wenn es um die Anpassung an das Stadtleben geht. Neue Perspektiven auf die mehr-als-menschliche Welt eröffnen intime Beobachtungen von Schlüsselmomenten im Leben dieser hochintelligenten Vögel und eine visuelle Recherche darüber, wie die Tiere die sich verändernde Berliner Stadtlandschaft und Architektur umwidmen. CROWS ist ein radikaler urbaner Tierfilm. Er verzichtet auf menschliche Dialoge und Musik und konzentriert sich auf die Beobachtung selbst, um die Aufmerksamkeit und Neugier der Zuschauer*innen auf nicht-menschliche Erzählungen zu lenken.
 

5. November 2022

10:00 - 11:30 Britta Wirthmüller: to imagine an archive where there is none – Eine Lecture Performance (EN)

In this lecture Britta Wirthmüller shares her experiences in the attempt to re-live a fraction of the life of dancer, choreographer and pedagogue Ruth Abramowitsch Sorel. As a German Jewish dancer Sorel had to flee from the Nazi regime and was forced to live in exile in Poland, Brazil and Canada between 1933 and 1957. Britta Wirthmüller’s research about Sorel takes on the form of personal narrative, bodily exploration, re-enactment, archival investigations and visiting geographical sites. While at times there is little factual evidence to be found, imagining that traces exist and can be taken hold of becomes an essential aspect of the research.


11:30 - 13:00 Künstlerische Forschung an der UdK? Eine Diskussion über die Potenziale und Bedarfe künstlerischer Qualifikationsstellen 
mit Annika Haas (UdK), Prof. Nik Haffner (Udk), Be Körner (Bauhaus Universität Weimar) und Prof. Dr. Alex Toland (Bauhaus Universität Weimar)


Kolloquium im Rahmen der Tagung Strangeness in Paradise? The Attractions of Otherness – Collaborative Practices & Generativity in Research