Dr. Maja Figge

Forschungsprojekt

Entangled Modernisms. Transnational Film Relations between Western Europe and India and The Emergence of Modern Cinema (1947–1975)

Putting forth the argument that the concept of modern film has to be reconsidered as the result of transnational and cross-cultural entanglements of film practices and aesthetics, the research project aims to make a significant contribution to the „provincializing“ of European film theory and history from a postcolonial perspective (Chakrabarty 2000). Although interdisciplinary in its scope – bringing together theoretical and methodological considerations of media archeology, film studies, history of knowledge –, it takes up the perspective of a postcolonial approach to cinema studies, which is concerned with the ongoing movements and relations between West-Europe and the rest of the world (Chow 2012). Instead of discussing the transnational relations between West-European and Indian cinema in the first decades after independence (1947–1975) in terms of one-sided influence in either direction, it takes the films produced in India by West-European auteurs during this time of profound change as a starting point for the reconstruction of these mutual encounters. By looking at the aesthetic practices, the films themselves as well as the critical reception and theoretical debate in India and Western Europe the project aims to show that the emergence of the ‘new’ (new film aesthetics, new film theory) needs to be considered as effect of these entanglements. In result, cinematic modernism as well as its theorization is not only de-centered but comes into view as a cosmopolitan project.

Vita

Seit Januar 2017 ist Maja Figge Postdoktorandin am DFG-Graduiertenkolleg „Das Wissen der Künste“ an der Universität der Künste Berlin. Von August bis Oktober 2019 war sie Visiting Scholar am Program in Literature der Duke University, Durham (USA) und im Studienjahr 2017/18 Gastprofessorin für Medientheorien an der Kunstuniversität Linz. Zuvor war sie u.a. wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Kunst und visuelle Kultur der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg und wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Geschichte und Theorie der Gestaltung der Universität der Künste Berlin. Darüber hinaus hat sie an der Humboldt-Universität zu Berlin, an der Ruhr-Universität Bochum, am Rosa-Meyreder College Wien und am Institut für Theater-, Film- und Medienwissenschaft der Universität Wien gelehrt. Maja Figge ko-kuratierte die Ausstellung „Moving On. Handlungen an Grenzen – Strategien zum antirassistischen Handeln“ (Neue Gesellschaft für Bildende Kunst Berlin, 2005), ist Mitherausgeberin von „Scham und Schuld. Gender(sub)texte der Shoah“ (Bielefeld: transcript 2010, mit Konstanze Hanitzsch und Nadine Teuber) und The Black Diaspora in Germany. Schwarze Diaspora in Deutschland (Münster: Edition Assemblage 2018, mit BDG Network) sowie Autorin von „Deutschsein (wieder-)herstellen. Weißsein und Männlichkeit im bundesdeutschen Kino der fünfziger Jahre“ (Bielefeld: transcript 2015). Ihre Arbeitsschwerpunkte sind Gender, Race und Medien, Critical Whiteness Studies, Postkoloniale (Medien-)Theorie, filmische Erinnerungspolitiken und politische Gefühle, Film und Geschichte, deutsches und transnationales Kino, filmischer Modernismus. Sie ist Mitglied des DFG-Young Scholars Network "Black Diaspora and Germany", der Gesellschaft für Medienwissenschaft e.V. (seit 2017 Vorstandsmitglied) sowie in der Redaktion der Zeitschrift für Medienwissenschaft (https://www.zfmedienwissenschaft.de/).