The Performativity of Class

Prof. Daniel Belasco Rogers (Studium Generale) & Prof. Dr. Sandra Noeth (HZT Berlin)
The Performativity of Class

Lecture Series,English, 2 SWS, 2 ECTS (incl. Workshop: 4 SWS, 4 ECTS)
Thursdays, 18 s.t.-20 h (6-8pm), 20.10., 27.10., 3.11., 10.11., 17.11., 24.11., 1.12., 8.12.2022, HZT Berlin, Campus Uferstudios, Uferstraße 23, 13355 Berlin – Studio 11 (lectures also online at https://stream.udk-berlin.de/w/pM1YmhcT4JPFfP8WUL2omU )
 

Workshop blocks:
Friday, 2.12., 10-16 h, Saturday, 3.12., 10-15 h (HZT Berlin, Studio 8 & 9 – see above) – attention: max 15 students can take part
and Saturday/Sunday, 10./11.12., 10-17 h (Hardenbergstr. 33, Raum 101/102).

Registration starts 17.10.2022 via Moodle: https://moodle.udk-berlin.de/moodle/course/view.php?id=1654 Moodle Einschreibeschlüssel / Moodle Enrollment Key: performativity

HERE you find the lecture 20.10.2022: https://stream.udk-berlin.de/w/6JrhgXrpuQtdrWDTQrszmE

How do class and classism manifest themselves in bodies? How do experiences of exclusion, isolation, assimilation or shame translate into somatic experiences or physical positions and gestures? What is the smell or taste of ‘success’, ‘achievement’ or ‘belonging’?

The lecture series, jointly curated by Daniel Belasco Rogers (Studium Generale) and Dr. Sandra Noeth (MA SODA/HZT Berlin), takes the comeback of the concept of class as an opportunity to take an intersectional look at the field of artistic education today: a field in which social inequalities and privileges are often reproduced, rather than dismantled, with regard to understandings of knowledge and the body, speaker positions and structures. In dialogue with international experts from art, scholarship and education, the aim is to understand how class positions determine relationships among students, teachers and in a larger social context, and what role performative and artistic (counter-) strategies play in this.

The aim of the 4 day workshop is to examine and make specific the concept of class in the context of body based practice, especially performance and dance. The starting point will be 5-6 artistic and discursive inputs that will be worked on practically by the participants.

Wie manifestieren sich Klasse und Klassismus in Körpern? Wie übersetzen sich Erfahrungen von Ausgrenzung, Isolation, Assimilation oder Scham in somatische Erfahrungen oder körperliche Positionen und Gesten? Wie schmecken und riechen „Aufstieg“ und „Dazugehören“?

Die Lecture Series, die gemeinsam von Daniel Belasco Rogers (Studium Generale) und Dr. Sandra Noeth (MA SODA/HZT Berlin) kuratiert wird, nimmt das Comeback des Klassenbegriffs zum Anlass für einen intersektionalen Blick auf den Bereich der künstlerischen Ausbildung heute: einem Bereich, in dem soziale Ungleichheiten und Privilegien mit Blick auf Wissens- und Körperverständnis, Sprecher*innen-Positionen und Strukturen häufig reproduziert und nicht abgebaut werden. Im Dialog mit internationalen Expert*innen aus Kunst, Wissenschaft und Bildung geht es darum zu verstehen, wie Klassenpositionen Beziehungen unter Studierenden, Lehrenden und in einem größeren gesellschaftlichen Kontext bestimmen, und welche Rolle performative und künstlerischen (Gegen-) Strategien dabei spielen.

Ziel des 4-tägigen Workshops ist es, den Begriff der Klasse im Kontext von körperbasierter Praxis, insbesondere Performance und Tanz, zu untersuchen und zu konkretisieren. Ausgangspunkt sind 5-6 künstlerische und diskursive Inputs, die von den Teilnehmer*innen praktisch bearbeitet werden.

Vortragende / Guest lecturers: (sehe auch / see also https://www.hzt-berlin.de/en/research/projects/soda-lectures/)
20.10.2022: Dr. Gurur Ertem: "Promises and Pitfalls of ‘Political’ Curating in Live Arts":listen to audio-podcast! (due to a technical difiiculty recording the video)
27.10.2022: Prof. Dr. Ana Vujanović: "The question of possession: from the bodies of the proletariat to the bodies of the precariat"
03.11.2022: Venuri Perera: "If I may be candid"
10.11.2022: Dr. Francis Seeck: "Classismus. The ignored discrimination"
17.11.2022: Prof. Daniel Belasco Rogers: Mid-Series Review
24.11.2022: Tanja Abou: "Class(ism), Body and Practices of Beauty"
01.12.2022: Prof. Kerstin Honeit: "Voices at Work, Bodies on Strike. Struggles and Strategies of an artistic search for Aesthetics of Class and Poverty beyond representation"
08.12.2022: Edwin Nasr: "Would Curators Unionize?"

Requirements for the ungraded Studium Generale credits in the lecture series: regular participation, one small task for each of the lectures.
Requirements for the ungraded Studium Generale credits of 2 ECTS in the workshops: continuous and active participation in all workshop activities.

Daniel Belasco Rogers is guest professor for interdisciplinary artistic practice and theory at Studium Generale at the UdK Berlin since winter semester 2020. He studied art at St. Martin’s College in London and Theatre Design in Nottingham (at a time when there were still Polytechnics and student grants in the UK). He spent the 1990s touring, performing, making sound tracks, lighting co-designing and co-directing the English Live Art company Reckless Sleepers. After receiving an Arts Admin Bursary in 2000, he toured with a solo lecture performance piece in Europe and even made it to Sydney and Perth in Australia. Since being invited to Banff in Canada as a Peer Adviser to share knowledge about locative media in 2007, he became an advocate of Free and Open Score Software. Since his Eureka moment, holding a GPS on a Makrolab residency with Miles Chalcraft in the Scottish Highlands in 2003, Belasco Rogers has recorded every journey he makes. In 2002 Sophia New and Dan Belasco Rogers initiated a collaborative artistic duo practice called plan b, making a broad range of performance, fine art, participatory, audio, new media and installative work. He was a member of the Junge Akademie at the Akademie der Künste in 2006. He has taught live art, new media and GPS workshops in Europe, North America, Brazil, Japan and China. As well as nearly two decades of projects made with Sophia New as plan b, he has worked as a performer with Forced Entertainment, Gob Squad, She She Pop, Club Real and Sabine Zahn. He engages himself in psychogeography, open hardware, drawing machines, cryptography, dowsing, megalithic sites, permaculture, gardening, worm composting, foraging, fermenting, somatic practices, taijiquan and qigong. More information on planbperformance.net.

Sandra Noeth ist Professorin an HZT – Hochschulübergreifendes Zentrum Tanz Berlin und international als Kuratorin und Dramaturgin in freien und institutionellen Kontexten tätig. Sie beschäftigt sich vorwiegend mit ethischen und politischen Perspektiven auf Körperpraxis und -theorie und mit Dramaturgie im Kontext von zeitgenössischer Choreografie und Performance. Als Leiterin der Dramaturgie- und Forschungsabteilung am Tanzquartier Wien (2009–2014) entwickelte sie eine Reihe von Projekten zu Konzepten und Praktiken von Verantwortung, Religion, Integrität und Protest in Verbindung mit Körpern. Sie ist Mitherausgeberin mehrerer Bücher zum Thema, wie z.B. Bodies of Evidence: Ethics, Aesthetics and Politics of Movement (2018, mit G. Ertem, Passagen) und des Periodikums SCORES (2010–16, mit Tanzquartier Wien). Ihre Dissertation beschäftigte sich aus der Perspektive von Körpern mit zwei kritisch ineinandergreifenden Erfahrungen: der Erfahrung von Grenze und der Erfahrung von Kollektivität (Resilient Bodies, Residual Effects: Artistic Articulations of Borders and Collectivity from Lebanon and Palestine, 2019 transcript). In Lehre und Forschung arbeitet Sandra Noeth zudem regelmäßig mit DOCH/Stockholm University of the Arts (Senior Lecturer seit 2012); dem HWP-Home Workspace Programm bei Ashkal Alwan, Beirut (Gastprofessur 2015–16) sowie Gurur Ertem und dem Amor Mundi Research Centre/Bimeras in Istanbul zusammen.