„Music Optimised for Abandoned Malls“: Understanding Vaporwave

Dr. Thomas MacMillan
Music Optimised for Abandoned Malls: Understanding Vaporwave
Proseminar, Deutsch, 2 SWS, 2 ECTS, 5 Plätze
Montags, 16-18 Uhr, wöchentlich ab 23.10.2023, Fasanenstr. 1B, Raum 212

Anmeldung ausschließlich über das Online-Vorlesungsverzeichnis! Die Bestätigungsmail kommt nach dem 20.10.
Achtung: für Studierende der Fakultät Musik nicht als Studium-Generale-Leistung anerkennbar.

„Global capitalism is nearly there. At the end of the world there will only be liquid advertisement and gaseous desire. Sublimated from our bodies, our untethered senses will endlessly ride escalators through pristine artificial environments, more and less than human, drugged-up and drugged down, catalysed, consuming and consumed by a relentlessly rich economy of sensory information, valued by the pixel. The Virtual Plaza welcomes you, and you will welcome it too.“
(Adam Harper, “Vaporwave and the pop-art of the virtual plaza” Dummy Magazine, 12.04.2012)

Vaporwave ist vielleicht das erste Musikgenre, das vollständig online entwickelt und verbreitet wurde. Es ent-stand in den frühen 2010er-Jahren als ein eigenständiges Genre elektronischer Musik, das von einem tiefen Gefühl der Nostalgie geprägt ist. Aus einer Kombination von verlangsamten Samples von Popsongs aus den 80er-Jahren, Muzak, vertrauten Firmenjingles und der frühen Internetästhetik entwickelte sich aus dem, was als ironische und kritische Auseinandersetzung mit dem Konsumkapitalismus begann, später ein buntes Sammelsurium verschiedener Subgenres (wie „Mallsoft“, „Future Funk“ und „Dreampunk“), bei denen es immer schwieriger wird, zwischen Kritik und Wertschätzung zu unterscheiden. Beschwören diese späteren Vaporwave-Werke eine utopische Welt des reibungslosen Kapitals, um den Kapitalismus zu kritisieren, oder repräsentieren sie (zumindest bis zu einem gewissen Grad) einen authentischen Wunsch nach einer solchen Vision? Dieses Seminar stellt eine kritische Auseinandersetzung mit der Vaporwave-Bewegung dar, wobei der Schwerpunkt auf den sozialen, politischen und philosophischen Implikationen liegt, die sich aus den bahnbrechenden Aufnahmen und der Literatur ergeben.

Literaturhinweise:

Paul BALLAM-CROSS: „Reconstructed Nostalgia: Aesthetic Commonalities and Self-Soothing in Chillwave, Synthwave, and Vaporwave“, in: Journal of Popular Music Studies 33 (2021), Nr. 1, S. 70–93, doi.org/10.1525/jpms.2021.33.1.70,


Ross COLE: „Vaporwave Aesthetics: Internet Nostalgia and the Utopian Impulse“, in: ASAP/Journal 5 (2020), Nr. 2, S. 297–326, doi.org/10.1353/asa.2020.0008.


Laura GLITSOS: „Vaporwave, or music optimised for abandoned malls“, in: Popular Music 37 (2017), Nr. 1, doi.org/10.1017/S0261143017000599.


Adam HARPER: „Vaporwave and the Pop-Art of the Virtual Plaza“, in: Dummy, 12. Juli 2012, dmy.co/news/adam-harper-vaporwave.


Stuart LINDSAY: „Disaster Theory: Vaporwave Music as a Hauntological Expression of Sociopolitical Trauma“, English Language Notes 59 (2021), Nr. 2, S. 109–120, dx.doi.org/10.1215/00138282-9277304.

Thomas MacMillan attained his bachelor and master’s degrees in music (with a major focus on composition) at Newcastle University in England between the years 2009-2014. His compositions were performed by the orchestral group Royal Northern Sinfonia at The Sage Gateshead, and he was awarded the Helen Ferriby Prize in 2011 for outstanding performance, as well as the Sager Family Award for Working Musicians in 2013 (a scholarship funded by Newcastle-born musician Sting). In 2019, under the supervision of professors Dr. Dörte Schmidt and Dr. Signe Rotter-Broman, he began his PhD in Musicology at the UdK Berlin, entitled “I Might Be Wrong: Modal Fluctuations in the Music of Radiohead”, which was  subsequently completed in June 2022. As well as teaching the seminar  “Music Optimised for Abandoned Malls: Understanding Vaporwave”, Thomas works as research assistant at the State Institute for Music Research (SIM) in Berlin, while also  performing with his Berlin-based rock band, Carnivalesque.