Projekt #11: *Center for Witchcraft as an Anarchist Technique for Subversion*

*Center for Witchcraft as an Anarchist Technique for Subversion*
Maryna Makarenko & Anna Volkland (interdisciplinary art & dramaturgy/theory)
English/Deutsch, 2 SWS, 2 ECTS
Beginn: The project will start on 6/01/2025, but you'll be informed via e-mail about the exact time and place!

Registration on Moodle starts 2.12.2024 / Anmeldung auf Moodle beginnt am 2.12.2024:
https://moodle.udk-berlin.de/moodle/course/view.php?id=2603
Moodle Enrollment Key / Einschreibeschlüssel: witch

We envision witchcraft as an expansive umbrella term for somatic practices that disrupt the mundane, and open pathways to engage with the flows of subtler energies of everyday life. We propose to reimagine witchcraft as a profound collective and somatic practice that can transform how we perceive both the visible and invisible worlds. It reshapes our mindsets and approaches to working and living together by engaging with dreams, energies, and intuitive processes. Through this, we can explore new ways of connecting, organizing, and relating.

Our project week invites collective reflection on the concept of a witchcraft (learning) center as a counter-model to traditional art institutions and institutional frameworks more broadly. While we often think of institutions as bureaucratic, based on fixed rules and changing always too slow, witchcraft practices are inherently diverse, deeply rooted in local contexts, and resist formalization. They operate through non-hierarchical, nonlinear, and often subversive approaches. Still, they also have a history and follow own rules...

And isn’t art itself a form of witchcraft? A practice of engaging with the subtle and immaterial? Artists, in this sense, become wizards, channeling unseen energies into tangible forms or evoking totally new forms of energies, atmospheres, social constellations and qualities of our so called reality. Our somatic explorations will draw on techniques such as Deep Listening, sounding, intuitive voice work, journaling, dreaming etc... These practices will be complemented by discussions of thinkers who explore witchcraft as a framework for resistance, transformation, and creativity. And we`ll also reflect on collective or mutually created structures - structures we try to find outside the normal frame of a Berlin Art University during this week. Together we facilitate and hold a space to experiment and invent our own techniques rooted in art making and ask for the possibilities of other realities -- magically or not....

Wir stellen uns Hexerei als einen weitreichenden Oberbegriff für somatische Praktiken vor, die das Alltägliche unterbrechen und Wege öffnen, um sich mit den Strömungen subtiler Energien des täglichen Lebens zu verbinden. Wir schlagen vor, Hexerei als eine tiefgreifende kollektive und somatische Praxis zu begreifen, die unsere Wahrnehmung der sichtbaren und unsichtbaren Welt verändern kann. Durch die Beschäftigung mit Träumen, Energien und intuitiven Prozessen werden unsere Denkweise und unsere Herangehensweise an die Arbeit und das Zusammenleben verändert. Auf diese Weise können wir neue Möglichkeiten der Verbindung, Organisierung und Beziehung erkunden.

Unsere Projektwoche lädt zum kollektiven Nachdenken ein über das Konzept eines (Lehr- und Lern-)Zentrums für Hexerei als Gegenmodell zu traditionellen Kunstinstitutionen und institutionellen Rahmenbedingungen im weiteren Sinne. Während wir uns Institutionen oft als bürokratisch vorstellen, als auf festen Regeln basierend und sich immer zu langsam verändernd, sind magische Praktiken von Natur aus vielfältig, tief in lokalen Kontexten verwurzelt und widersetzen sich der Formalisierung. Sie funktionieren durch nicht-hierarchische, nicht-lineare und oft subversive Ansätze. Dennoch haben auch sie eine Geschichte und folgen eigenen Regeln...

Und ist die Kunst nicht selbst eine Form der Hexerei? Eine Praxis, die sich mit dem Subtilen und Immateriellen auseinandersetzt? Künstler*innen werden in diesem Sinne zu Zauberern, die unsichtbare Energien in greifbare Formen kanalisieren oder völlig neue Formen von Energien, Atmosphären, sozialen Konstellationen und Qualitäten unserer sogenannten Realität hervorrufen. Unsere somatischen Erkundungen werden sich auf Körper- und Bewusstseinstechniken und -übungen wie Deep Listening, Tönen, intuitive Stimmarbeit, Schreiben, Träumen etc. stützen... Ergänzt werden diese Praktiken durch Diskussionen über Denker*innen, die Hexerei als Bezugssystem für Widerstand, Transformation und Kreativität erforschen. Und wir werden auch über kollektive oder gemeinsam geschaffene Strukturen nachdenken – Strukturen, die wir während dieser Woche außerhalb des normalen Rahmens einer Berliner Kunsthochschule zu finden versuchen. Gemeinsam schaffen wir einen Raum zum Experimentieren und Erfinden unserer eigenen Techniken, die in der Kunst verwurzelt sind, und fragen nach den Möglichkeiten anderer Realitäten – ob magisch oder nicht....

Maryna Makarenko is a Berlin-based transdisciplinary artist. In her work she uses her own body as a material - in its physical form, as well as all the histories and subjectivities it carries within: memories and ancestral heritages. She translates these histories through dance, voice, video art. She studied at the Berlin UdK and OCAD University Toronto. Her works are presented at festivals and venues such as Marta Herford Museum, Images Festival Toronto, Transmediale Vorspiel, Goethe-Institut Tel Aviv or Martin-Gropius Bau Berlin.

Anna Volkland is a graduate dramaturge for theater, performance, dance (Leipzig 2009) and a freelance theater scholar in Berlin. She has been a research assistant at the Performing Arts department of UdK from 2014 until 2020; here she  began her research about state and city theaters in the former GDR and FRG, focusing on the attempts of theater-makers to "democratize" theater institutions from within since the late 1960s. Since 2014 she teaches regularly at art universities and already co-hosted 4 Kollisionen projects at Studium Generale. More information on www.annavolkland.com.

Quelle: privat
Quelle: privat